Statut PTRO
STATUT
POLSKIEGO TOWARZYSTWA RADIOTERAPII ONKOLOGICZNEJ
ROZDZIAŁ I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§1
Polskie towarzystwo radioterapii onkologicznej, zwane dalej towarzystwem, w skrócie PTRO. jest stowarzyszeniem wpisanym do krajowego rejestru sądowego – rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz publicznych zakładów opieki zdrowotnej, działającym na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach oraz postanowień niniejszego statutu.
Towarzystwo posiada osobowość prawną.
Podstawą działalności towarzystwa jest praca społeczna ogółu jego członków.
§2
Terenem działania towarzystwa jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej. Dla właściwego realizowania swych celów PTRO może prowadzić działalność poza granicami Rzeczpospolitej Polskiej.
§3
Siedzibą towarzystwa jest miasto Łódź.
§4
Towarzystwo ma prawo używania pieczęci i odznak zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
Towarzystwo może używać skrótu swojej nazwy i wyróżniającego ją znaku graficznego oraz odpowiedników tej nazwy i jej skrótu w językach obcych.
Nazwa towarzystwa w języku angielskim brzmi: Polish Society for Radiation Oncology. a jej skrót PSRO.
§5
Towarzystwo może być członkiem krajowych, zagranicznych i międzynarodowych organizacji i stowarzyszeń o takim samym lub podobnym profilu działania.
W zakresie objętym jego działalnością statutową Towarzystwo może podejmować współpracę z osobami fizycznymi i prawnymi, a także podmiotami nie posiadającymi osobowości prawnej oraz wszelkimi innymi instytucjami, organizacjami i urzędami, w tym organami władzy państwowej i jednostkami samorządu terytorialnego, jeżeli współdziałanie z nimi może przyczynić się do realizacji zadań i celów statutowych towarzystwa.
Towarzystwo może ustanawiać odznaki i medale honorowe oraz inne wyróżnienia, jak też przyznawać je osobom fizycznym, prawnym oraz innym podmiotom szczególnie zasłużonym dla realizacji celów statutowych towarzystwa lub dla samego towarzystwa.
ROZDZIAŁ II
CELE TOWARZYSTWA ORAZ SPOSOBY ICH REALIZACJI
§6
Do celów statutowych PTRO należy:
1) Działanie na rzecz rozwoju i postępu oraz rozpowszechnianie zdobyczy naukowych w dziedzinie radioterapii onkologicznej,
2) Wspieranie badań naukowych prowadzonych przez członków towarzystwa w zakresie radioterapii onkologicznej,
3) Dbałość o przestrzeganie zasad etyki zawodowej przez członków towarzystwa i reprezentowanie interesów członków towarzystwa w zakresie prowadzonej przez nich działalności naukowo-zawodowej,
4) Wspieranie innych działań służących rozwojowi badań w dziedzinie radioterapii onkologicznej oraz zapobieganiu i zwalczaniu chorób nowotworowych,
5) Współdziałanie z placówkami i instytucjami służby zdrowia w szkoleniu fachowych pracowników w zakresie radioterapii onkologicznej.
Dla realizacji swych celów PTRO może:
1) organizować lub współorganizować zjazdy, sympozja, konferencje i posiedzenia naukowe,
2) inicjować wymianę doświadczeń naukowych i współpracę z innymi towarzystwami naukowymi oraz organizacjami w kraju i za granicą,
3) Inicjować i popierać, m.in. poprzez ogłaszanie konkursów i przyznawanie nagród, prace naukowe i badania, jak też inne działania zmierzające do opracowania istotnych zagadnień w dziedzinie radioterapii onkologicznej,
4) Współdziałać z placówkami i instytucjami służby zdrowia w szkoleniu fachowych pracowników w zakresie radioterapii onkologicznej.
5) Wydawać własne czasopisma naukowe oraz publikacje nieperiodyczne,
6) Zakładać i gromadzić zbiory biblioteczne w zakresie radioterapii onkologicznej,
7) Pozyskiwać fundusze na stypendia, nagrody i inne formy wsparcia finansowego dla członków towarzystwa prowadzących badania naukowe w dziedzinie radioterapii onkologicznej,
8) Pozyskiwać i gromadzić środki finansowe na realizację innych zadań służących realizacji celów statutowych towarzystwa.
§7
Towarzystwo może powoływać sekcje naukowe.
ROZDZIAŁ III
CZŁONKOWIE, ICH PRAWA I OBOWIĄZKI
§8
Członkowie PTRO dzielą się na:
I. Zwyczajnych,
2. Wspierających,
3. Honorowych.
§9
Członkiem zwyczajnym PTRO może zostać każdy pełnoletni obywatel Rzeczypospolitej Polskiej bądź cudzoziemiec, mający pełną zdolność do czynności prawnych i nie pozbawiony praw publicznych, który pracuje zawodowo lub naukowo w dziedzinie radioterapii onkologicznej, bądź posiada wykształcenie zawodowe w tej dziedzinie albo wykazuje trwałe, udokumentowane pracą naukową zainteresowania radioterapią onkologiczną.
Decyzję o przyjęciu do towarzystwa i nadaniu statusu członka zwyczajnego podejmuje zarząd towarzystwa. Warunkiem uzyskania członkostwa jest złożenie pisemnej deklaracji przystąpienia do PTRO.
§10
Członkowie zwyczajni mają prawo do:
1) Czynnego i biernego prawa wyborczego do władz towarzystwa,
2) Uczestniczenia w zjazdach, sympozjach, konferencjach i posiedzeniach naukowych organizowanych lub współorganizowanych przez towarzystwo,
3) Uczestniczenia w innych zgromadzeniach, posiedzeniach i zebraniach PTRO.
4) Zabierania głosu i wyrażania swych opinii na zebraniach towarzystwa,
5) Zgłaszania wniosków dotyczących działalności towarzystwa,
6) Otrzymywania wydawnictw towarzystwa na warunkach określonych przez zarząd.
Członkowie zwyczajni zobowiązani są do:
1) Przestrzegania statutu, regulaminów i uchwał władz towarzystwa,
2) Aktywnego, opartego na pracy społecznej, udziału w realizacji celów statutowych towarzystwa,
3) Regularnego opłacania składek członkowskich w wysokości ustalonej przez walne zgromadzenie członków towarzystwa.
§11
Utrata i ustanie członkostwa zwyczajnego następuje na skutek:
1) Wystąpienia, zgłoszonego na piśmie zarządowi towarzystwa,
2) Skreślenia przez zarząd towarzystwa z listy członków na skutek niepłacenia składek członkowskich przez okres 12 miesięcy, pomimo pisemnego wezwani do uregulowania zaległości,
3) Wykluczenia prawomocnym orzeczeniem sądu koleżeńskiego,
4) Skazania prawomocnym wyrokiem sądu powszechnego na karę dodatkową utraty praw publicznych lub prawa wykonywania zawodu,
5) Śmierci.
Członkowie skreśleni z listy członków towarzystwa z powodu nie płacenia składek mogą być ponownie przyjęci na zasadach ogólnych po opłaceniu zaległych składek.
§12
Członkami wspierającymi mogą zostać osoby fizyczne lub prawne, a także podmioty nie posiadające osobowości prawnej, które popierają działalność PTRO i zadeklarują opłacanie składki członkowskiej w wysokości ustalonej przez właściwe władze towarzystwa bądź istotne wsparcie finansowe lub rzeczowe na rzecz towarzystwa albo na rzecz rozwoju badań naukowych w dziedzinie radioterapii onkologicznej prowadzonych pod patronatem PTRO lub z udziałem jego członków.
Członków wspierających przyjmuje zarząd towarzystwa.
Członkowie wspierający mają prawo:
1) Brać udział z głosem doradczym osobiście lub przez upoważnionego przedstawiciela
w walnych zgromadzeniach członków i zjazdach PTRO.
2) Wyrażać swoje opinie i zgłaszać wnioski dotyczące działalności PTRO.
Utrata statusu członka wspierającego następuje na skutek:
1) Wystąpienia, zgłoszonego na piśmie zarządowi towarzystwa.
2) Skreślenia uchwałą zarządu towarzystwa.
§13
Członkom zwyczajnym PTRO, szczególnie zasłużonym dla towarzystwa lub rozwoju radioterapii onkologicznej, może być nadana godność członka honorowego PTRO.
2 Godność członka honorowego PTRO nadaje walne zgromadzenie członków towarzystwa na wniosek zarządu towarzystwa.
Członkowie honorowi zachowują swoje dotychczasowe prawa i obowiązki związane z członkostwem zwyczajnym, są jednak zwolnieni z obowiązku opłacania składki członkowskiej.
Zarząd towarzystwa może zwrócić się do walnego zgromadzenia członków towarzystwa o nadanie godności członka honorowego PTRO szczególnie zasłużonym dla towarzystwa osobom fizycznym - zarówno obywatelom polskim, jak i cudzoziemcom- którzy nie są członkami zwyczajnymi PTRO. W takim wypadku godność członka honorowego PTRO ma wymiar jedynie symboliczny i nie są z nią związane żadne uprawnienia lub zobowiązania wynikające z przynależności do struktur organizacyjnych PTRO.
ROZDZIAŁ IV
WŁADZE TOWARZYSTWA
§14
Najwyższą władzą PTRO jest walne zgromadzenie członków towarzystwa.
Władzami naczelnymi PTRO są:
1) zarząd,
2) komisja rewizyjna,
3) sąd koleżeński.
Władze naczelne PTRO pochodzą z wyboru, a ich członkowie pełnią swe funkcje i pracują na rzecz towarzystwa społecznie. Wybory do władz naczelnych odbywają się głosowaniu tajnym.
Nie można łączyć funkcji we władzach naczelnych towarzystwa.
Kadencja władz naczelnych trwa pięć lat. Członkowie władz naczelnych zachowują ważność mandatów do czasu zwołania i odbycia następnego zwyczajnego walnego zgromadzenia członków towarzystwa, którego celem jest wybór nowych władz naczelnych PTRO.
Zarząd towarzystwa, komisja rewizyjna i sąd koleżeński mają prawo dokooptować nowych członków na zwolnione w okresie kadencji miejsca. Liczba członków dokooptowanych w ten sposób nie może przekraczać 1/3 składu pochodzącego z wyboru.
Jeśli statut niniejszy lub bezwzględnie obowiązujące przepisy prawa nie stanowią inaczej, uchwały władz naczelnych zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania. W przypadku równej ilości głosów za i przeciw decyduje głos przewodniczącego zebrania.
Zarząd Towarzystwa, Komisja Rewizyjna oraz Sąd Koleżeński mogą przyjąć regulamin prac określający szczegółowe zasady funkcjonowania organu.
Jeżeli statut nie stanowi inaczej uchwały władz naczelnych oraz prezydium Zarządu mogą być podejmowane w głosowaniu przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość. Zasady podejmowania uchwał w tym trybie określa regulamin prac właściwych władz PTRO.
§15
Walne zgromadzenie członków towarzystwa może być zwyczajne lub nadzwyczajne
Do wyłącznej kompetencji walnego zgromadzenia członków towarzystwa należy :
1) Określanie głównych kierunków działalności towarzystwa w okresie kadencji władz naczelnych, w tym działalności merytorycznej i finansowej.
2) Rozpatrywanie i przyjmowanie sprawozdań zarządu towarzystwa, komisji rewizyjnej i sądu koleżeńskiego.
3) Wybór członków zarządu towarzystwa, komisji rewizyjnej i sądu koleżeńskiego .
4) Wybór osoby przewodniczącego zarządu towarzystwa.
5) Udzielanie na wniosek komisji rewizyjnej bezwzględną większością głosów absolutorium zarządowi towarzystwa z wykonania obowiązków w okresie kadencji.
6) Rozpatrywanie wniosków zgłoszonych przez członków towarzystwa lub władze naczelne,
7) Uchwalanie zmian statutu towarzystwa.
8) Określanie wysokości składek członkowskich.
9) Nadawanie godności członka honorowego PTRO.
10) Podejmowanie uchwały w sprawie rozwiązania PTRO i przeznaczeniu jego majątku.
11) Podejmowanie uchwał nie zastrzeżonych do kompetencji pozostałych władz towarzystwa.
Udział w walnym zgromadzeniu członków towarzystwa biorą:
1) Z głosem stanowiącym członkowie zwyczajni i honorowi, z wyjątkiem członków honorowych, o których mowa w treści § 13 ust. 4.
2) z głosem doradczym - członkowie wspierający oraz zaproszeni goście.
§16
1 . Zwyczajne walne zgromadzenie członków towarzystwa zwoływane jest przez zarząd towarzystwa raz na pięć lat. O terminie, miejscu i porządku jego obrad zarząd powiadamia pisemnie członków towarzystwa co najmniej na miesiąc przed datą zgromadzenia. Za równoważne uważa się powiadomienie dokonane pisemnie, pocztą elektroniczną za potwierdzeniem odbioru lub za pomocą ogłoszenia na stronach internetowych PTRO.
Nadzwyczajne walne zgromadzenie członków towarzystwa zwoływane jest w razie potrzeby:
1) Z inicjatywy zarządu towarzystwa,
2) Na pisemne żądanie komisji rewizyjnej,
3) Na pisemne żądanie co najmniej 1/3 liczby członków zwyczajnych lub honorowych, z wyjątkiem członków honorowych, o których mowa w treści § 13 ust. 4.
W przypadkach wskazanych w treści ust. 2 pkt 1-3 stosuje się dyspozycję ust. 1 zd. 2 i 3. przy czym w przypadkach określonych w treści ust. 2 pkt 2-3 zarząd zobowiązany jest zwołać nadzwyczajne walne zgromadzenie członków towarzystwa najpóźniej w terminie do trzech miesięcy od daty otrzymania pisemnego żądania.
Jeżeli zarząd nie zwoła walnego zgromadzenia członków towarzystwa w terminie lub wbrew regułom określonym w treści niniejszego paragrafu, wówczas obowiązek jego zwołania spoczywa na komisji rewizyjnej. Dyspozycję ust. I zd. 2 i 3 stosuje się odpowiednio do przewodniczącego komisji rewizyjnej.
Walne zgromadzenie członków towarzystwa uznaje się za prawomocne i władne do podejmowania uchwał, jeżeli:
1) W pierwszym wyznaczonym terminie zbierze się kworum wynoszące co najmniej połowę uprawnionych do głosowania członków towarzystwa,
2) W drugim terminie - wyznaczonym nie wcześniej, niż pół godziny po upływie pierwszego terminu - bez względu na liczbę obecnych i uprawnionych do głosowania członków towarzystwa.
Uchwały walnego zgromadzenia członków towarzystwa zapadają zwykłą większością ważnie oddanych głosów obecnych na zgromadzeniu członków towarzystwa uprawnionych do głosowania, chyba że postanowienia niniejszego statutu lub przepisy bezwzględnie obowiązujących przepisów prawa przewidują surowsze warunki podejmowania uchwał.
Uchwały walnego zgromadzenia członków towarzystwa w sprawie zmian statutu. Jak też w sprawie rozwiązania PTRO wymagają kwalifikowanej większości 2/3 ważnie oddanych głosów obecnych na zgromadzeniu i uprawnionych do głosowania członków towarzystwa.
§17
Zarząd towarzystwa kieruje całokształtem działalności PTRO w okresie kadencji, na którą został powołany, a za swoją działalność ponosi odpowiedzialność przed walnym zgromadzeniem członków towarzystwa.
W skład zarządu PTRO wchodzą:
1) Przewodniczący, wybrany bezpośrednio przez walne zgromadzenie członków towarzystwa,
2) Dwóch wiceprzewodniczących,
3) Sekretarz,
4) Skarbnik,
5) Dziesięciu członków zarządu.
Na swym pierwszym posiedzeniu każdy nowo powołany zarząd towarzystwa. obradując pod kierownictwem przewodniczącego, wybiera ze swego grona dwóch wiceprzewodniczących, sekretarza oraz skarbnika. Przewodniczący , dwóch wiceprzewodniczących, sekretarz oraz skarbnik tworzą prezydium zarządu.
Do kompetencji zarządu PTRO należy:
1) Reprezentowanie towarzystwa na zewnątrz i działanie w jego imieniu,
2) Kierowanie działalnością towarzystwa zgodnie z postanowieniami statutu oraz wytycznymi i uchwałami walnego zgromadzenia członków towarzystwa,
3) Zarządzanie majątkiem i funduszami towarzystwa,
4) Opracowywanie programu działalności towarzystwa, organizowanie zjazdów i zebrań naukowych, inicjowanie badań naukowych, powoływanie stałych lub czasowych rad, zespołów lub komisji problemowych oraz ustalanie regulaminów wewnętrznych,
5) Powoływanie i rozwiązywanie sekcji naukowych PTRO oraz nadzorowanie ich działalności.
6) zatwierdzanie programów prac naukowych i regulaminów organizacyjnych sekcji naukowych PTRO,
7) Przedstawianie walnemu zgromadzeniu członków towarzystwa kandydatów na członków honorowych PTRO,
8) Przyjmowanie i wykluczanie członków wspierających PTRO,
9) Kierowanie wydawnictwami towarzystwa, powoływanie i odwoływanie redaktorów naczelnych oraz zatwierdzanie członków redakcji wydawnictw PTRO,
10) Delegowanie przedstawicieli towarzystwa na zjazdy i sympozja naukowe,
11) Podejmowanie uchwał o przystąpieniu do zagranicznych stowarzyszeń.
12) Ustalanie wysokości składek członkowskich, pod warunkiem przekazania tej sprawy do kompetencji zarządu przez walne zgromadzenie członków towarzystwa.
13) Tworzenie biur PTRO w celu prowadzenia obsługi administracyjno - prawnej lub finansowo - księgowej towarzystwa poza jego siedzibą, jak też biur o charakterze przedstawicielstw, w kraju i zagranicą.
Działalność biur PTRO, o których mowa w treści ust. 4 pkt 13, objęta jest sprawozdaniami przedkładanymi przez zarząd walnemu zgromadzeniu członków towarzystwa. jak też nadzorem sprawowanym przez komisję rewizyjną.
§18
Prezydium zarządu PTRO jako jego organ wykonawczy kieruje bieżącą pracą zarządu oraz działalnością PTRO w okresach między posiedzeniami zarządu. W powyższym zakresie prezydium zarządu towarzystwa podejmuje decyzje we wszystkich sprawach dotyczących działalności PTRO z wyjątkiem spraw wymienionych w treści § 17 ust. 4 pkt 4 - 8 oraz 11-13. chyba że zarząd towarzystwa przekazał te sprawy do kompetencji prezydium.
§19
Posiedzenia zarządu i jego prezydium odbywają się w miarę potrzeb, z tym, że posiedzenia zarządu nie rzadziej, niż raz na pół roku.
Do podejmowania uchwał zarządu i uchwał jego prezydium stosuje się § 14 ust. 7, 8 i 9 niniejszego statutu.
Dla ważności oświadczeń towarzystwa składanych na zewnątrz, w tym również oświadczeń o charakterze majątkowym, wymagany jest podpis przewodniczącego lub jednego z wiceprzewodniczących zarządu złożony łącznie z podpisem innego członka prezydium zarządu towarzystwa.
§20
Do zadań stałych lub czasowych rad, komisji lub zespołów, o których mowa w treści § 17 ust. 4 pkt 4, należy fachowe doradztwo i pomoc zarządowi towarzystwa w zakresie określonych zagadnień problemowych związanych z realizacją celów i zadań statutowych PTRO.
Zakres i tryb działania komisji, rad i zespołów ustalają regulaminy uchwalone przez nie i zatwierdzone przez zarząd PTRO.
§21
Komisja rewizyjna składa się z trzech członków wybranych przez walne zgromadzenie członków towarzystwa. Na pierwszym posiedzeniu komisja rewizyjna wybiera ze swego grona przewodniczącego, zastępcę przewodniczącego oraz sekretarza.
Komisja rewizyjna jest organem kontrolującym całokształt działalności PTRO. W szczególności kontroluje ona działalność zarządu i jego prezydium pod względem zgodności z przepisami prawa, statutem PTRO, uchwałami walnego zgromadzenia członków towarzystwa oraz zasadami gospodarności, celowości i rzetelności.
Kontrolę, o której mowa w treści ust. 2, komisja rewizyjna przeprowadza co najmniej raz w roku. Członkowie zarządu zobowiązani są, na żądanie komisji rewizyjnej. udzielać jej wszelkich wyjaśnień i udostępniać wgląd w dokumenty.
Po przeprowadzeniu kontroli komisja rewizyjna przedstawia zarządowi lub jego prezydium informacje o wynikach kontroli oraz swoje uwagi, wnioski lub zalecenia pokontrolne. W przypadkach szczególnych komisja rewizyjna może przedstawić zarządowi lub jego prezydium wnioski personalne.
Przewodniczący komisji rewizyjnej oraz upoważnieni przez niego członkowie komisji mają prawo brać udział w posiedzeniach zarządu i jego prezydium z głosem doradczym.
§22
Komisja rewizyjna składa sprawozdanie ze swej działalności zwyczajnemu walnemu zgromadzeniu członków towarzystwa.
Komisja rewizyjna występuje na zwyczajnym walnym zgromadzeniu z wnioskiem w sprawie udzielenia absolutorium zarządowi z wykonania obowiązków w upływającej kadencji.
Jeżeli wyniki kontroli, o której mowa w treści § 21, wykażą, iż zarząd prowadzi działalność towarzystwa niezgodnie z przepisami prawa, statutem PTRO, uchwałami walnego zgromadzenia członków towarzystwa lub zasadami gospodarności, celowości bądź rzetelności albo inne poważne uchybienia w pracy zarządu, wówczas komisja rewizyjna upoważniona jest do zażądania - w trybie § 16 ust. 2 pkt 2 statutu - zwołania przez zarząd nadzwyczajnego walnego zgromadzenia członków towarzystwa celem przedstawienia wyników kontroli i podjęcia uchwały o odwołaniu zarządu lub poszczególnych jego członków i powołaniu nowego zarządu lub uzupełnieniu jego składu osobowego w okresie trwającej kadencji.
W sytuacji określonej treścią ustępu poprzedniego zarząd PTRO zwołuje nadzwyczajne walne zgromadzenie członków towarzystwa w terminie wyznaczonym przez komisję rewizyjną z uwzględnieniem § 16 ust. 1 zd. 2 i 3 statutu.
§23
Sąd koleżeński składa się z siedmiu członków wybranych przez walne zgromadzenie członków towarzystwa.
Postępowanie przed sądem koleżeńskim jest dwuinstancyjne.
N a pierwszym posiedzeniu sąd koleżeński wybiera ze swego grona:
1) Prezydium, składające się z przewodniczącego i dwóch zastępców przewodniczącego, będące organem odpowiedzialnym za sprawy administracyjne i organizację pracy sądu koleżeńskiego,
2) Stały zespół orzeczniczy, składający się z trzech stałych członków, powołany na okres kadencji sądu koleżeńskiego do orzekania w sprawach wniesionych do sądu w
pierwszej instancji.
Funkcje w prezydium sądu koleżeńskiego i w stałym zespole orzeczniczym mogą być łączone.
Do zakresu działania sądu koleżeńskiego należy:
1) Rozpatrywanie i rozstrzyganie spraw wniesionych przez członków towarzystwa. władze naczelne PTRO lub ich członków, dotyczących nieprzestrzegania statutu. obowiązujących w PTRO regulaminów i uchwał władz, naruszenia zasad współżycia społecznego, etyki zawodowej, jak też innych spraw i sporów powstałych pomiędzy członkami towarzystwa oraz jego władzami naczelnymi w związku z działalnością PTRO.
2) Orzekanie o zgodności uchwał władz PTRO ze statutem towarzystwa oraz powszechnymi przepisami prawa, jak też dokonywanie interpretacji statutu PTRO.
Sąd koleżeński może orzekać następujące kary organizacyjne:
I) Karę upomnienia,
2) Karę zawieszenia w prawach członkowskich na okres od 3 miesięcy do lat 2.
3) Karę wykluczenia z towarzystwa.
Niezależnie od nałożenia na członka honorowego kary organizacyjnej wymienionej w treści ust. 6, sąd koleżeński może wystąpić do walnego zgromadzenia członków towarzystwa o pozbawienie ukaranego członkostwa honorowego.
Niezależnie od kar organizacyjnych przewidzianych treścią ust. 6 sąd koleżeński może, na podstawie poczynionych ustaleń, okoliczności rozpatrywanej sprawy i swojego uznania, zalecić organom lub członkom towarzystwa określone zachowanie.
Od orzeczeń sądu koleżeńskiego wydanych w pierwszej instancji przez stały zespół orzeczniczy przysługuje stronom odwołanie do drugiej instancji tego sądu, które należy wnieść w terminie 30 dni od dnia doręczenia orzeczenia na piśmie.
W drugiej instancji sąd koleżeński orzeka w składzie plenarnym, nie wyłączającczłonków biorących udział w wydaniu zaskarżonego orzeczenia.
Od orzeczeń sądu koleżeńskiego wydanych w drugiej instancji nie przysługuje odwołanie.
Sąd koleżeński składa sprawozdanie ze swej działalności zwyczajnemu walnemu zgromadzeniu członków towarzystwa.
ROZDZIAŁ V
SEKCJE NAUKOWE PTRO
§24
Zarząd główny może powoływać i rozwiązywać sekcje naukowe PTRO, skupiające przedstawicieli jednej specjalności lub podspecjalności zawodowej lub naukowej.
Zarząd główny PTRO powołuje przewodniczącego sekcji naukowej, który prowadzi działalność i kieruje jej pracami przy pomocy powołanego przez siebie zespołu naukowego.
Sekcje naukowe PTRO działają w oparciu o regulaminy zatwierdzone przez zarząd towarzystwa.
Sekcje naukowe PTRO organizują i prowadzą działalność naukowo-dydaktyczną w zakresie dyscypliny lub problematyki określonej w regulaminie, o którym mowa w treści ustępu poprzedniego.
Działalność sekcji naukowych może być wspierana finansowo przez zarząd towarzystwa. w ramach planów merytorycznych i finansowych przyjętych przez walne zgromadzenia członków towarzystwa.
Przewodniczący sekcji naukowych zobowiązani są do składania zarządowi PTRO raz w roku pisemnego sprawozdania z prowadzonej przez sekcję działalności.
Sekcje naukowe podlegają rozwiązaniu na podstawie uchwały zarządu towarzystwa, z inicjatywy zarządu towarzystwa lub na wniosek przewodniczącego sekcji naukowej.
ROZDZIAŁ VI
MAJĄTEK PTRO
§25
Majątek towarzystwa stanowią posiadane i nabywane przez nieruchomości, nieruchomości i fundusze.
1 Na fundusze towarzystwa składają się:
1) Wpływy ze składek członkowskich,
2) Otrzymane dotacje i subwencje,
3) Darowizny i zapisy,
4) Odsetki z lokat kapitałowych,
5) Dochody ze zbiórek i imprez publicznych,
6) Wpływy z działalności statutowej,
7) Dochody z innych dopuszczonych przepisami prawa źródeł.
Fundusze towarzystwa służą finansowaniu działań zmierzających do realizacji celów statutowych PTRO. Dochody ze zbiórek i imprez publicznych mogą być wykorzystane wyłącznie na finansowanie tych działań lub przedsięwzięć, dla których je zorganizowano.
ROZDZIAŁ VII
ROZWIĄZANIE I LIKWIDACJA PTRO
§26
Zgodnie z treścią § 16 ust. 7 uchwała walnego zgromadzenia członków towarzystwa w sprawie rozwiązania PTRO wymaga kwalifikowanej większości 2/3 ważnie oddanych głosów obecnych na zgromadzeniu uprawnionych do głosowania członków towarzystwa.
Z dniem powzięcia przez walne zgromadzenie członków towarzystwa uchwały. o której mowa w treści ust. 1, następuje otwarcie likwidacji PTRO.
Likwidację prowadzi się pod nazwą towarzystwa z dodaniem oznaczenia "w likwidacji". W czasie prowadzenia likwidacji towarzystwo zachowuje osobowość prawną.
Likwidatorami towarzystwa są członkowie zarządu głównego, chyba że uchwała walnego zgromadzenia członków towarzystwa, o której mowa w treści ust. I, stanowi inaczej. Walne zgromadzenie członków towarzystwa może ustanowić tylko jednego likwidatora albo powołać komisję likwidacyjną.
W zakresie określonym celem prowadzonej likwidacji do likwidatorów lub powołanej komisji likwidacyjnej stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące członków zarządu PTRO.
Obowiązkiem likwidatorów jest przeprowadzenie likwidacji w możliwie najkrótszym czasie. w sposób zabezpieczający majątek PTRO przed nieuzasadnionym uszczupleniem.
Do szczególnych obowiązków likwidatorów należy:
Zgłoszenie wniosku do sądu rejestrowego o wpisanie otwarcia likwidacji,
Podanie do publicznej wiadomości, w trybie ogłoszeń prasowych, informacji o wszczęciu
postępowania likwidacyjnego,
Po zakończeniu likwidacji zgłoszenie wniosku do sądu o wykreślenie towarzystwa z
krajowego rejestru sądowego.
W stosunku wewnętrznym likwidatorzy są zobowiązani stosować się do uchwał walnego zgromadzenia członków towarzystwa.
W granicach swoich kompetencji wyznaczonych uchwałą walnego zgromadzenia członków towarzystwa likwidatorzy mają prawo reprezentowania oraz prowadzenia jego spraw·.
Likwidatorzy powinni sporządzić bilans otwarcia likwidacji. Bilans ten likwidatorzy składają, walnemu zgromadzeniu członków towarzystwa do zatwierdzenia.
Majątek zlikwidowanego towarzystwa przeznacza się na cel określony w uchwale, o której mowa w treści ust. 1, przy czym cel ten powinien być zgodny z celami statutowymi PTRO określonymi w § 6 niniejszego statutu.
Rozwiązanie towarzystwa następuje po przeprowadzeniu likwidacji z chwilą wykreślenia PTRO z krajowego rejestru sądowego.
Koszty likwidacji pokrywa się z majątku PTRO.
Do spraw nieuregulowanych niniejszym statutem stosuje się przepisy prawa o stowarzyszeniach.